Блокчейн технологиите в образователната система – рискове и възможности
Михаела Тодорова, докторант
Икономически университет – Варна
mihaela_todorova[at]ue-varna.bg
Blockchain technologies in the education system – risks and opportunities
Mihaela Todorova, PhD student
University of Economics – Varna
mihaela_todorova[at]ue-varna.bg
Abstract: With the development of technologies, new opportunities arise for their application and the optimization of a large part of the processes and activities performed by man. Blockchain technology is a system that quickly, efficiently, and above all securely processes a large database. The implementation of such technology in the structure of the educational system can have a strong positive impact on many economic factors, but it is possible to lead to undesirable results. In the present development, the risks and opportunities facing the implementation of blockchain technology in the educational system are considered.
Keywords: Blockchain, Education, BCT
Социално-икономическото благосъстояние на обществото силно зависи от пазара на труда, а той от своя страна е повлиян от образователната система в съответната държава. От тук произтича значимостта и актуалността на настоящата разработка — извършването на промени в образователната система може да окаже силно влияние върху много и значими икономически показатели. Поради тази причина е от изключителна важност преди предприемането на промяна да бъдат разгледани, анализирани и оценени различните алтернативи, за да може да се избере най-рационалното решение.
С развитието на технологиите възникват нови възможности за тяхното приложение и за оптимизиране на голяма част от процесите и дейностите, извършвани от човека. Блокчейн технологията представлява система, която бързо, ефективно и най-вече сигурно обработва голяма база от данни. Внедряването на подобна технология в структурата на образователната система може да окаже силно положително отражение върху много икономически фактори, но е възможно да доведе до нежелани резултати. Поради тази причина е необходимо да се направи обстоен анализ на възможностите и рисковете при внедряването на блокчейн технологията в образователната система.
Целта на настоящата разработка е да бъдат разгледани и анализиран възможностите и предизвикателствата пред внедряването на блокчейн технологията в българската образователна система.
За постигането на целта са поставени следните задачи:
- Да се направи обзор на текущото състояние на българската образователна система.
- Да се изясни същността и характеристиката на блокчейн технологиите.
- Да се оценят възможностите и рисковете пред внедряването на блокчейн технологията в българската образователна система.
- Да бъдат обобщени изводи от направеното проучване.
Обект на изследването е училищната образователна система. Предмет на разработката представлява организацията и процесите на образователната система, които могат да бъдат подобрени чрез блокчейн.
За целите на разработката се използват общонаучни методи като наблюдение, сравнение и синтез. В разработката се поставя ограничението, че не се разглеждат техническите въпроси свързани с блокчейн технологията (как, за колко време и какви ресурси са необходими за внедряването на технологията), а се разглеждат какви възможности и рискове предоставя на крайните потребители.
Образователна система в Република България
Образованието е неделима част от развитието на всеки индивид и оказва силно влияние върху неговият бъдещ просперитет. За да бъде ползотворно обучението, са необходими образователни институции, педагогически персонал и служители с административни функции. Най-важна роля върху учебния процес заемат преподавателите, защото от тях зависи как ще бъде предоставена информацията, която учащите трябва да усвоят. Образователна институция представлява материалната база, която учителите и учащите използват в помощ на образователния процес. Административният персонал отговаря за организирането и ефективно протичане на образователния процес.
Институционалната структура в България се дели основно на 3 категории – национално, областно и местно ниво. Националните институции, които оказват влияние върху училищната образователна система в България са: Народното събрание и по-конкретно Комисията по образованието и науката има централна законодателна власт; Министерство на образованието и науката (МОН); Министерството на труда и социалната политика (МТСП); Министерството на младежта и спорта (ММС); Национална агенция за професионално образование и обучение (НАПОО); Държавна агенция за закрила на детето (ДАЗД) и други.
Институциите на областно ниво, които имат влияние върху управлението на образователния процес основно са областните управители, областната администрация и регионалното управление на образованието. На местно ниво институциите, които имат касателство върху образователната система са: общини; кметове и общинска администрация.
Както може да се забележи от разгледаната институционална структура на образователната система много лица имат отношение към образователния процес. В настоящата разработката се приема, че страни в образователната система са: учащи – ученици и студенти; персонал – педагогически (преподаватели) и непедагогически (административен); учебно заведение; други институции. В настоящата разработка няма да се разглежда подробно ролята на родителите и кредиторите, финансиращи образованието на учащите.
Образованието в Република България се финансира предимно от Министерството на образованието и науката (МОН). Важно е предвиденият бюджет да бъде рационално разпределен, за да може да се постигне по-висока ефективност на образователния процес.
Според изследване, извършено от Адриан Николов (Николов, 2013), в българското средно училище броят на административния персонал е значително по-голям. На всеки 4,8 преподаватели се пада по един служител с административни функции, докато в Австрия същото съотношение е 22,6:1. От тук може да се направи изводът, че в България много средства се изразходват за административен персонал в сравнение с други държави.
Намаляването на разходите за служителите с административни функции може да доведе до пренасочване на средствата към педагогическия персонал и/или подобряване на материалната база и инвестирането в иновации. Преразпределението на средствата може да доведе до повишаване на ефективността на образователната система в България.
В стратегията за ефективно прилагане на информационните и комуникационните технологии в образованието и науката на Република България (2014 – 2020 г.) е посочено, че едни от основните проблеми са:
- липса на единна информационна и комуникационна среда;
- липса на достатъчно като количество, качество, съвместимост и взаимосвързаност онлайн цифрово съдържание;
- съществен дефицит на квалифицирани ИТ специалисти;
- липсват интегрирани системи за управление на процесите;
- постоянен растящ оборот на документи на хартиен носител.
Всички описани проблеми отразяват неефективното използване на технологиите в българската образователна система. В стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето за периода 2021-2030 година е отчетено: “Мерките за дигитализация осигуриха възможност да не се прекъсне образователният процес след началото на пандемията от COVID-19 и обявеното извънредно положение, което позволи образователната система да премине успешно в дистанционен режим на работа.”. В България част от процесите в образователната система се дигитализираха в резултат на противоепидемичната обстановка, която се наложи заради Covid-19.
През 2021 година стартира изпълнението на проект на Министерството на образованието „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, чрез който се цели техническо обезпечаване на образователната система, както и осигуряване на условия за провеждане на обучение от разстояние в електронна среда. Въпреки бързото преминаване към дистанционно обучение, технологиите не се използват в техния пълен потенциал, което създава много възможности, с които да се подобри учебния процес.
В Стратегическа рамка за развитието на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030) се констатира: „От изключителна важност е да променяме средата, изучаваните предметни области и методите на преподаване с темпове, съответстващи или изпреварващи динамиката на променящия се свят. Дигитализацията и новите технологии, в частност изкуственият интелект, променят света и структурата на професиите.“
По време на конференция на Международния валутен фонд (Kammer, 2022) е отчетено следното: ”резултатите от образованието остават доста под средните стойности за страните-членки на ЕС или по-новите държави-членки на ЕС”. От тук ясно се забелязва необходимостта от ключови реформи в българската образователна система.
Реформите в училищното образование могат да бъдат свързани с:
- промяна на учебната програма;
- с подобряване на начина на преподаване;
- промени с начина на финансиране;
- реформи на структурата;
- технологията използвана за учебни цели;
- организацията на учебния процес;
- и други.
Всяка промяна в образователната система може да окаже силно отражение върху учениците и тяхната подготовка. Поради тази причина е важно внимателно да се подбират, анализират и оценят промените, които могат да се реализират. Всяка реформа трябва да бъде съобразена с множество фактори, но най-вече с актуалната към момента среда. Технологичните подобрения могат да имат силно влияние върху крайните резултати. Поради тази причина в следващата точка е разгледана ролята на технологиите в образователната система.
Роля на технологиите в образователната система
В съвременните условия технологиите заемат изключително важна роля в процеса на обучение. Една от причините за значимостта на технологиите е, че са в основата на информационните системи и приложения, които се използват в образованието. Чрез тях може да се измени начина на преподаване и усвояване на знанията, защото предоставят нови възможности за учебния процес. Рационалното използване на технологиите в образователната система може да доведе до значителни приноси и подобрения в обучителния процес.
Николова (2012) разглежда съвременните технологии за обучение в 3 категории: мултимедийни технологии; информационни и комуникационни технологии; електронно обучение. Първите създават информационна визия, което допринася за по-лесно и бързо усвояване на учебния материал. Информационните и комуникационните технологии подпомагат решаването на различни проблеми, като например чрез тях може да се осигури достъп до разнообразна и актуална информация. Последната категория за електронното обучение е изключително актуална в съвременните условия и чрез нея се позволява да се осъществи обучението без значение пространственото местоположение на учителят и учениците.
Ролята на технологиите в обучението зависи изключително много от начина на приложение на всеки вид технология. Рационалното използване на технологиите в учебния процес може да разреши много проблеми и да доведе до положителни резултати.
Една от ключовите ролите на технологиите е да се подобри достъпността до образование. Те позволяват достъп до учебни материали, независимо от географското местоположение или времевото ограничение. Съществуват онлайн платформи и уеб страници, които предоставят възможност за учене на хора от различни места по света. По този начин всеки има достъп до качествено образование и подпомагат обучението на лица със специални образователни нужди. Чрез различни програми и приложения могат да получат образование в среда, която е подходяща за техните нужди.
Провеждането на дистанционно обучение се осъществява благодарение на технологиите, които са адаптирани в образователния процес. Най-ярък пример за необходимостта от организирането на дистанционно обучение е при създалата се обстановка заради Covid-19, когато бяха наложени противоепидемиологични мерки. Дистанционното обучение е изключително полезно при образование от разстояние или в ситуации на бедствия. Създаването на уебинари, видеоуроци и виртуални класни стаи осигуряват възможност за участие в процеса на обучение, когато ученикът е възпрепятстван.
Технологиите в образователния процес могат да допринесат и за индивидуалния подход. Учениците могат да използват различни видове ресурси, които да са адаптирани според техния темп на учене и индивидуални нужди. Това може да доведе до повишаване на ефективността и ангажираността в учебния процес.
Чрез внедряването на технологиите в образователния процес се развиват цифровите умения на учащите. Ежедневната употреба на техниката позволява на учениците да усвоят и развият по-бързо умения свързани с компютри, софтуерни приложения, мултимедийни ресурси, платформи и други. По този начин им се предоставя възможност за нови знания, които могат да се приложат за бъдещата работа и личното развитие.
Ролята на технологията може да бъде свързана със стимулиране на сътрудничеството и комуникацията – както между ученици и учители, така и между преподаватели от различни учебни заведения. Различните средства за комуникация и сътрудничество между учениците и учителите могат да стимулират обмяната на знания и идеи. Съществуват различни онлайн форуми и платформи за споделяне на ресурси. Технологиите позволяват да се споделят добрите практики между учителите. Комуникацията между учителите от различните учебни заведения и градове може да се осъществява безпроблемно чрез технологиите. Съществуват онлайн платформи и социални мрежи, които свързват учителите без значение тяхното местоположение и това позволява да споделят и обменят ресурси, идеи и методи на обучение. Споделянето на добри практики между учителите може да спомогне за получаването на по-добро и ефективно образование.
Предимството на технологиите пред другите методи на обучение е, че предоставят голям инструментариум от възможности за ангажиращо обучение. Ресурсите за интерактивно образование включва визуални и аудио елементи, мултимедийни презентации, образователни игри и симулации По този начин се предоставя възможност за разширяване и разнообразяване на учебния материал. Учащите могат да имат достъп до различни електронни източници и ресурси, от които да извлекат информация за по-широко и дълбоко разбиране на учебния материал.. Всички тези възможности могат да подобрят учебния част и да го направят по-забавен и вълнуващ, а това от своя страна да доведе до по-бързо и ефективно усвояване на нови знания и компетенции.
Технологиите позволяват да се проследи индивидуалния напредък на учениците. Електронните тестове позволяват бърза обработка и да се предостави точна оценка и подходяща обратна връзка за подобряването на учебния процес. Поставянето на индивидуална оценка и обратна връзка чрез адаптирането на технологиите в обучението позволява да се спести време и по този начин да се наблегне върху недобре усвоения материал.
Изследователското учене се подкрепя от технологиите чрез интерактивни експерименти, симулации и виртуални лаборатории. Това подпомага учениците да изследват и разберат различни теории, концепции и явления чрез практически опит. Съществуват софтуерни приложения и образователни игри, които изискват анализ, оценка и решаване на проблеми за постигане на успех. По този начин технологиите подпомагат развитието на критичното мислене и решаването на проблеми.
Технологиите подкрепят самостоятелното учене, защото позволяват учениците да изследват нови теми и да разширяват своите познания съобразно своите лични интереси. Свободно предоставените инструменти и ресурси позволяват на учащите да придобиват нови знания за теми, които не са включени в учебния план. Задълбочаването и разширяването на тези познания може да бъде от ключово значение за тяхното лично и професионално развитие.
Чрез технологиите могат да подобрят административните и управленските процеси в образованието. Електронните системи позволяват воденето на електронни документи – досиета, дневници и записки. Съхранението на цялата информация може да се систематизира и да се осигури бърз и лесен достъп до нея.
Изброените роли подчертават значението на технологиите в образователния процес, защото тяхното рационално използване може да доведе до по-добро обучение, разнообразие, гъвкавост и иновации в образованието. Същевременно води и до промяна на ролята на учителя.
Важно е да се отбележи, че за ефективното използване на технологиите в образователната система и успешното интегриране се изисква подходящо обучение на учителите. Не трябва да се забравя, че технологиите се развиват със сравнително бързи темпове и това налага необходимостта преподавателите да бъдат своевременно запознавани с нововъведенията.
Същност и характеристика на блокчейн технологията
Съвременните технологии непрекъснато се развиват и предоставят нови възможности за развитие и обучение. Една от тях е блокчейнът, който е разгледан в настоящата разработка.
Възникването на блокчейн технологията много често се свързва с първата криптовалута — Биткойн, в чиято т. нар. “Бяла книга” (Nakamoto, 2008) има подробно описание на “блокчейн”. Същевременно съществуват различни теории за периода и създателя на блокчейн, но те не са обект на настоящата разработка, защото подлежат на обстоен анализ и изследване.
Произходът на думата Блокчейн произлиза от английски, като е получено от block и chain, което на български означава съответно блок и верига. От тук може да се изведе и същността на технологията – блокове, които са свързани с верига. Върховният съд на Съединените американски щати дава следното определение за блокчейн: “Цифров файл, разпространен до всеки, който участва в мрежа за криптовалута. Блокчейнът действа като вид главна книга, води отчет на всички транзакции, които се осъществяват в мрежа. Всеки може да разгледа блокчейн, за да види какви транзакции са се случили в мрежата. Блокчейн е запечатан с помощта на криптография така, че никой да не може да го променя.“ (Bitcoin Glossary, 2018). Дадената дефиниция описва и част от основните качества, с които се характеризира технологията — сигурност, достъпност, прозрачност и други.
В основата си блокчейн включва криптография (благодарение на нея, технологията е защитена от подправяне), разпределено съхранение (децентрализирано съхранение, недопускащо загуба на данни) и интелигентни договори (изгражда транзакционните отношения на договорите в код, който се изпълнява автоматично, като това води до прозрачност) (Li, 2023).
При разработването на блокчейн система могат да се използват програмни езици, като често срещаните са: C++, Java, JavaScript, SQL, C#, Python, Ruby и други. В проучване (Elad, 2023) се отчита, че най-използваните програмни езици, с които се програмира са: Javascript, Java, Python, C#, Typscript, C++ и други. Всеки от програмните езици се отличава с различно ниво на сигурност, скорост, функционалност, динамичност и други. Изборът на програмен език за изграждането на блокчейн зависи от много фактори.
Основното качество на блокчейн технологията е, че води до намаляване на разходите и увеличаване на производителността, защото не се нуждае от посредници и същевременно записаната информация е сигурна и не може да бъде изменяна. Освен това достъп до информацията има всеки участващ в мрежата и това намаля информационната асиметрия и същевременно увеличава прозрачността и доверието.
Други важни характеристики на блокчейн технологията е глобалността и виртуалността, защото транзакциите се извършват на цифров носител без значение географските и националните граници. Блокчейн технологията може да е децентрализирана, като същевременно е широко разпространено без да има наличие на централен орган, който да управлява базата данни. Предоставя се самостоятелен суверенитет на потребителите да се идентифицират, като поддържат контрол върху съхранението и управлението на личните им данни.
Мански в свое проучване извеждат 7 основни качества на блокчейн технологията: проверимост; глобалност, ликвидност, постоянство, виртуалност, децентрализация и бъдещ фокус. (Manski & Manski 2018) Други автори в доклад са посочили, че основните ключови предимства са: самостоятелен суверенитет, доверие, прозрачност, без посредничество, неизменност и сътрудничество. (Grech & Camilleri 2017)
Блокчейн технологията притежава следните предимства пред широкомащабни системи:
- данните са защитени от преправяне;
- стабилен и много надежден;
- позволява самостоятелно функциониране;
- децентрализация;
- разпределено споделяне на файлове;
- ускорени транзакции; високо ниво на доверие;
- намаляване на разходите;
- по-добра гъвкавост при достъпа до данни и други (Kumar & Mallick, 2018).
Приложението на технологията в отделни индустрии може да окаже силно положително влияние върху развитието им. Блокчейн може да заема важна роля в голяма част от пазарите и обществените блага — образованието, медицината, телездравето и телемедицината (Ahmad et al., 2021); търговията и доставките (Kshetri, 2018); финансите; недвижимите имоти и други. Поради тази причина изследванията на блокчейн са добавени към някои университетски учебни програми (Sandle, 2022).
Блокчейн технологията е подходяща за учебните цели и нейното внедряване в училищната образователна система може да осигури много възможности. Изключително важно за успешното реализиране на съответните възможности е да се оценят рисковете. В следващите страници са разгледани част от възможностите и предизвикателствата пред блокчейн в образованието.
Приложение на блокчейн технологията в образователната система
Към настоящия момент блокчейн технологията се използва в сравнително ниска степен в сферата на образованието. Изследванията ни обаче показват, че поради отличителните характеристики и предимства на блокчейн, като цяло се наблюдава прираст на проектите за разработване и внедряване на технологията в учебния процес. Технологията може да предостави по-ефективна и сигурна система за управление на голяма база от данни. Приложението на блокчейн технологията в образователния процес е изследвано от редица автори (Minchev, Stoykova, 2023; Chen et al, 2018).
Внедряването на технологични решения, базирани на блокчейн технологията в образователната система може да обхваща всички аспекти от учебния процес.
Блокчейн технологията може да обработва голяма база от информация с много високо ниво на сигурност. Затова технологията е подходяща при съхранението и верифицирането на документи като дипломи, дипломни разработки, академични постижения и други.
Технологията може да се приложи с цел съхранение и верификация на лицензите на учебните заведения. По този начин може да се подобри прозрачността, защото всеки желаещ може да провери дали дадено учебно заведение е регистрирано съгласно всички изисквания.
Блокчейн технологията може да намери приложение в библиотеките на учебните заведения. Съхранението на информацията за библиотечните материали, достъп до ресурсите и споделянето им между отделните образователни единици може да се осъществи чрез внедряването на технологията. По този начин записаната информация може да бъде сигурна и леснодостъпна всеки, който има достъп до системата.
Блокчейн технологията може да намери приложение при изплащането на стипендии, заплати на преподавателите, събиране на дарения и други финансови операции. В този случай технологията може да подпомогне управлението на финансовите транзакции в образователната система, като повиши прозрачността и проследимостта. Това може да доведе до намаляване на финансовите злоупотреби в сектора.
Приложение може да открие при провеждането на дистанционни обучения. Блокчейн технологията може да осигури сигурност на съхранените учебни материали. Всеки с достъп до ресурсите може да ги разглежда независимо от неговото физическо местоположение. В системата има възможност да се съхраняват записи за посещаемост и други детайли, които могат да спомогнат за ефективното обучение.
Независимо вида на обучението блокчейн технологията може да намери приложение при изграждането на електронно портфолио на всеки ученик. Всеки един може да споделя академичните постижения и разработки в електронно портфолио. Възможно е да са се добави опция учителите да споделят забележки и похвали към съответния ученик. Чрез блокчейн може да помогне за изграждането на система за управление на идентичността на учениците, която да гарантира уникалност и неподправеност на личните данни.
Блокчейн технологията в образователния сектор може да открие приложение при защитата на интелектуалната собственост. Възможно е да се създадат надеждна и сигурна система за регистриране и защита на интелектуалната собственост. Може да се изгради система за откриване на опити за плагиатство.
Блокчейн може да намери приложение при изграждането на общности в образователните институции. Към настоящия момент съществуват различни „Клубове по интереси“ във всяко училище. Възможно е да се изградят групи, които да обединяват учениците от местно, регионално, национално ниво съобразно личните интереси и виждания. По този начин могат да се развият колективните образователни проекти.
Приложение може да намери при оценяването и проверката на знания на учениците. Технологията може да се използва за записване и проверка на тестове. В този случай поставените оценки няма да могат да бъдат подправяни, а тестовете ще бъдат по-обективно оценени.
Блокчейн може да намери приложение при избирателните процеси в образователната система. При провеждането на избори може да се използва технологията, която може да осигури прозрачност, сигурност и надеждност на събраната и обработена информация. Всеки с достъп може да се идентифицира и да предостави своя глас без да се притеснява, че може да бъде преправян.
Блокчейн може да се използва за подобряването на връзката между учениците и работодателите. Възможно е да се изгради система, която да съхранява записи и признаване на умения и качества на учениците от страна на предприятията. Чрез такъв тип система учащите могат да откриват по-лесно къде могат да подобрят своите практически умения и при какви условия. Има възможност да се създаде платформа при която учениците да се свързват с ментори, които да ги вдъхновяват.
Технологията може да намери приложение на анализатор. Цялата съхранена информация може да бъде анализирана, от където да се извлекат препоръки за подобряване на учебния процес. Анализирането на тенденции също би спомогнало за откриването на проблеми и пропуски, които да бъдат подобрени.
Блокчейн технологията може да открие приложение в съхранението на здравна информация за учениците. По този начин медицинското лице в учебното заведение може да съдейства по-информирано и ефективно при необходимост. Достъпът до медицинските записи в училището може да спомогне да се изгради по-подходяща среда съобразно нуждите на учениците.
Блокчейн технологията може да се внедри в почти всеки аспект на образователната система и да стане добра основа за допълнение и усъвършенстване на функционалностите на съществуващите системи.
Възможности при внедряването на блокчейн технологията в училищната образователна система в Република България
Внедряването на блокчейн технологията в българската образователна система може да доведе до много промени във висшите, средните и началните учебни заведения. Използването на технологичните възможности, които предоставя блокчейн, може да окаже силно влияние върху всички учащи. Основното предимство на внедряването на технологията е, че може да намали драстично административните разходи, като тези средства могат да се вложат в подобряване на учебния процес и внедряването на иновации. Авторът обобщава следните възможности, които може да предостави технологията при нейното внедряване:
• Единна информационна среда — Блокчейн технологията ефективно и сигурно обработва голяма база от данни, което позволява да се изгради единна информационна среда. Посредством нея всички страни в образователния процес могат да имат достъп голяма база информация. Повечето от процеси по кандидатстване, прием, обучение, оценяване, отчетни карти се осъществяват присъствено и посредством персонал. Това за образователната институция представлява разход за служителите, отговарящи за процесите и канцеларски материали (основно хартия). Освен това по този начин е възможно да бъдат допуснати човешки грешки. При кандидатстването в друг град това представлява допълнителен разход за кандидатите. Поддържането на електронна база данни може да допринесе за автоматизирането на процесите, което може да гарантира сигурността на информацията, може да намали административните разходи по описаните процеси и по този начин могат да се осъществяват дистанционно без значение физическото местоположение на всяка от страните. Към днешна дата голяма част от процесите вече са автоматизирани, особено след създалата се обстановка във връзка с противоепидемиологичните мерки. Само по себе си автоматизирането на процесите не представлява иновация, но при съхранението на данните чрез блокчейн технологията се наблюдават множество предимства като: сигурност на информацията, надеждност и точност на данните, прозрачност, ефективност и други.
• Автентичност на дипломите — Блокчейн технологията се характеризира с високо ниво на сигурност и това може да предаде автентичност на издадените дипломи. По този начин може да се минимизират злоупотребите с фалшифицирането на официалните документи, удостоверяващи завършването на определен етап от образованието.
• Улесняване на прехвърляне от една образователна институция в друга — Прехвърлянето от едно учебно заведение в друго е свързано с обработването на документация в двете институции. В първата е необходимо учащият да бъде отписан и за целта се издава документ, удостоверяващ степента на завършеност на конкретното обучение. Във втората институция на база издадения документ от предходното учебно заведение се извършва записване на новоприетия ученик или студент. Записването е свързано със съпоставяне на степента на завършване на курса на учащия с текущия достигнат етап в учебното заведение. Често на практика е налице разминаване, което води до затрудняване на процеса по прехвърлянето.
Внедряването на блокчейн технологията в образователната система в България може да улесни значително процеса по прехвърляне, защото технологията автоматизирано може да обобщи информацията от първото учебно заведение може да бъде предоставена на втората образователна институция. При използването на единна технология в цялата страна може да позволи информацията да бъде по-съпоставима между отделните училища без значение тяхното местоположение. Дигитализирането на този процес може да улесни всички участващи страни.
• Рационализиране и намаляване на разходите за споделяне и проверка на записите — Сигурността, която предоставя блокчейн технологията може да рационализира разходите за споделяне и проверка на записите. Това от своя страна може да доведе до намаляване на злоупотребите свързани с нарушаването на авторските права.
• Бърз и лесен достъп до ресурси за учащите, без да се нарушават авторските права — Технологията може предостави възможност за леснодостъпност до ресурси без значение географското местоположение и без да се нарушават авторски права. Възможностите на блокчейн технологията позволяват да се осигури достъп до дадени ресурси при получаването на криптотокъни. Съществуват различни алтернативи за това как може да се реализира достъпът до ресурси, но те подлежат на допълнително изследване и анализиране, за да може да се предприеме най-рационалното решение.
• Контрол върху разработените ресурси от педагогическия персонал — Разработените курсове и задачи от учителите могат да бъдат многократно предоставяни на своите ученици или студенти. Учителите вземат решение за предоставянето на достъпа до конкретния ресурс. Чрез интелигентните договори на блокчейн технологията могат да бъдат използвани дадени ресурси многократно. В сравнение със системите за автоматизация на процесите, които се използват към момента в образователната система в България, блокчейн технологията може да осигури по-високо ниво на сигурност, ефективност и надеждност.
• Евтини транзакции за парични преводи — Блокчейн технологията позволява да бъдат извършвани плащания без необходимостта на посредник. Липсата на доставчик на междинни плащания добавя стойност за всички страни на транзакцията. Също така получаването на стипендии и плащането на такси към учебните заведения може да се извършва дистанционно без значение географското местоположение на страните по транзакцията.
• Стимулиране на образованието чрез токенизация — Блокчейн технологията предоставя възможност за стимулиране на образованието чрез получаването на стимули под формата на тоукъни. Съществуват различни алтернативи за осъществяването на тази възможност, които не са обект на изследване на настоящата разработка.
Съществуват много други възможности в зависимост от това кои етапи и аспекти от училищната образователна система обхваща блокчейнът. Основните възможности са свързани с това, че може да се постигне високо ниво на сигурност на събраните лични данни, да гарантира достоверността на информацията и да намали административните разходи.
Приложението на блокчейн технологията е свързана с много възможности, които предоставя. Не трябва да се забравя, че това може да е свързано и с предизвикателства, които е важно да бъдат проучени и оценени. Именно част от основните възможни рискове са описани в следващата точка на настоящата разработка.
Рискове при внедряването на блокчейн технологията в училищната образователна система в Република България
Възможностите, които предоставя блокчейн технологията в образователната система са разгледани, но за да е пълен анализът е необходимо да бъдат разгледани рисковете, които могат да възникнат. Те са важна част от проучването, защото ако не бъдат оценени възможните рискове няма да може да се използва пълния потенциал на технологията и процеса по внедряване може да претърпи неуспех.
Предизвикателствата за институциите, които искат да адаптират съществуващите практики и работни процеси се делят на идеалистични и логистични. Първият вид отговаря на въпроса “Защо”, а втория вид — “Как”. В настоящата разработка се разглеждат предизвикателствата, които възникват при внедряване на технологията от гледна точка на възприемането и промените до които може да доведе. Технологичните въпроси за реализирането на процеса по внедряване не са обект на настоящата разработка. Основните рискове, които авторът извежда са:
• Недостиг на компетентни лица — Блокчейн технологията е иновативна и непрекъснато се развива. Това е основната причина да възникне рискът от недостиг на компетентни лица, защото лицата, които участват при внедряването на технологията трябва да бъдат добре запознати и да могат да предприемат своевременни решения при възникнали проблеми.
• Сложност на техническата интеграция – Интегрирането на технологията в съществуващите образователни системи може да бъде технически трудно осъществимо. В случай, че системите не са съвместими, адаптирането на блокчейн може да изисква повече време от първоначално предвиденото и това да забави и затрудни целия процес.
• Различие в критериите за оценяване — Процесът по внедряване на блокчейн технологията в образователната система в България може да претърпи неуспех ако има разминаване в критериите за оценяване. Всяка образователна институция има вътрешни правила, които могат да се различават от тези на останалите учебни заведения. Това може да възпрепятства процеса по прехвърляне от една образователна институция в друга.
• Идентичност и автономност — Някои от учебните заведения (по-големите и частни) биха могли да желаят да изградят своя собствена затворена блокчейн система. Това може да възпрепятства ефективното използване на технологията в цялата образователна система.
• Освобождаване на административен персонал — Част от задълженията на административния персонал може да бъде заместен от внедрената технология и това може да доведе до съкращаване на част от персонала. Някои биха могли да продължат своята дейност в учебното заведение като се осъществи промяна в задълженията и отговорностите. Въпреки това част от администрацията е възможно да трябва да потърсят нови възможности за реализиране на пазара на труда.
• Внедряване в „неподходящо“ време — Изключително важно е, когато се внедрява нова технология да бъде направено в „подходящо“ време в синхрон с обществените нагласи. По-ранното внедряване на технологията вероятно може да претърпи неуспех, защото обществото няма да бъде подготвено и това може представлява висока бариера. Изоставянето с внедряването на технологиите в България също крие рискове, защото технологията непрекъснато се развива и може да загуби своята актуалност.
• Несъответствие с правните норми – Разработването на блокчейн технологията е необходимо да бъде съобразено с местните правни рамки. Това от своя страна налага нуждата от добре познаване на нормативните документи, които имат касателство при изграждането на блокчейн за целите на образованието.
Всеки един от рисковете може да бъде минимизиран със своевременни и рационални решения. Процеса по внедряването, за да не се сблъска с обществено съпротивление е възможно да се извършват дейности по подготовката от по-ранен етап. Рискът от недостигът на компетентни лица може да бъде минимизиран чрез анализ на необходимия екип по внедряването и да бъде финансирано образованието на екипа по внедряването. Различието в критериите за оценяване може да бъде също премахнато чрез законови регламенти. Също така може да се финансира преквалифицирането на административния персонал, който излиза на пазара на труда.
В настоящата разработка са разгледани приложенията на блокчейн технологиите в образователната система. Също така са проучени и описани основните възможности и рискове, които са изправени пред внедряването на технологията в училищната образователна система.
Заключение
Темата за внедряването на блокчейн технологията в училищната образователна система е актуална и значима, защото съвременните технологии могат да променят коренно образованието. Това от своя страна може да се отрази на конкурентоспособността на завършилите своето обучение на пазара на труда. Технологията непрекъснато се развива, има голям потенциал за реализация и предоставя големи възможности за нейното приложение. В настоящата разработка са изведени основните потенциални предимства, които системата може да осигури.
Основните предимства при внедряването на блокчейн технологията в образователната система са: Намаляване на административните разходи; Единна информационна среда; Улеснено прехвърляне на учащ от една образователна институция в друга; Бърз и лесен достъп до ресурси, без пренебрегване на авторски права; Стимулиране на образованието чрез токенизация и други. Рационалното използване на блокчейн технологиите може да предостави решение на част от основните проблеми в българската образователна система.
Възможностите няма да бъдат рационално и пълно анализирани ако не бъдат оценени рисковете, които е възможно да възникнат. Важно е да се разгледат, за да може да се предприемат действия за тяхното минимизиране. Основните рискове пред внедряването на блокчейн технология в българската образователна система са: недостиг на компетентни лица, които да реализират проекта по внедряване; прибързване или закъснение с внедряването на технологията и различие в критериите за оценяване. Трябва да се обърне внимание, че от блокчейн технологията не се очаква да се разрешат всички проблеми в българската образователна система, но тя може да спомогне за рационализиране на разходите.
Технологията предоставя много възможности за подобряване на организацията и процесите в българската образователна система. За да се използват ефективно блокчейн технологиите, е необходимо да се извърши обстойна оценка на рисковете и да се предприемат необходимите мерки за тяхното минимизиране.
Технологията може да бъде внедрена в почти всеки един етап и аспект от училищната образователна система – прием, оценяване, библиотека, достъп до ресурси, проследяване на развитие, финансиране и други. Преди да се започне разработването на блокчейн за целите на училищната образователна система се препоръчва внимателно да се подберат етапите, в които може да се адаптира технологията. Тази препоръка е важна, защото по този начин може да се изгради най-подходяща система.
ЛИТЕРАТУРА:
1. Минчев А. и Стойкова В. (2023) Възможности за приложение на блокчейн технологията в образованието. Стратегия на образователната и научната политика, v. 31, 4s doi: 10.53656/str2023-4s-9-pot
2. Николов, А. (2013) Училищното образование в България: Състояние и тенденции. Институт за пазарна икономика, бр. 637, стр. 25
3. Николова М. (2012) Компютърът в обучението – иновационни технологии, подготовка на педагогически кадри и дидактическата практика в средното училище. Педагогически алманах, том 20, бр. 1, стр. 110-147
4. Ahmad, R.W., Salah, K., Jayaraman R., Yaqoob I., Ellahham S., Omar M. (2021) The role of blockchain technology in telehealth and telemedicine. International Journal of Medical Informatics. 148:104399, doi: 10.1016/j.ijmedinf.2021.104399.
5. Bitcoin Glossary. (2018) Annual National Seminar. United states sentencing commision. [Online] Available from: https://www.ussc.gov/sites/default/files/pdf/training/annual-national-training-seminar/2018-materials/emerging-tech_glossary-crypto.pdf [Accessed 08/08/2023]
6. Chen G., Xu B., Lu M., and Chen N.S. (2018) Exploring blockchain technology and its potential applications for education. Smart Learning Environments 5, 1 doi: 10.1186/s40561-017-0050-x
7. Elad B. (2023) Most Popular Programming Languages Statistics [Online] Available from: https://www.enterpriseappstoday.com/stats/programming-languages-statistics.html [Accessed 08/08/2023]
8. Inamorato Dos Santos, A., editor(s), Grech, A. and Camilleri, A. (2017) Blockchain in Education. Publications Office of the European Union, Luxembourg, р. 8
9. Kammer, A. (2022), Speaking Points for the conference on Bulgaria in the Eurozone – Advantages and Opportunities, International monetary fund. [Online] Available from: https://www.imf.org/en/News/Articles/2022/12/09/sp-remarks-at-the-conference-on-bulgaria-in-eurozone [Accessed 16/5/2023]
10. Kshetri, N. (2018), 1 Blockchain’s roles in meeting key supply chain management objectives, International Journal of Information Management, Vol. 32, pp. 80-89, https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.12.005
11. Kumar N. & Mallick P. (2018). Blockchain technology for security issues and challenges in IoT. Procedia Computer Science [Online] Available from: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.05.140 [Accessed 08/7/2023]
12. Manski S. & Manski B. (2018) No Gods, No Masters, No Coders? The Future of Sovereignty in a Blockchain World. Law Critique 29, pp. 151–162
13. Nakamoto, S. (2008) Bitcoin: A Peer-to-peer electronic Cash System. [Online] Available from: https://bitcoin.org/bitcoin.pdf [Accessed 08/7/2023]
14. Sandle, T., Blockchain studies added to university curriculum, 2017. Digital Journal, [Online] Available from: http://www.digitaljournal.com/tech-andscience/technology/blockchain-studies-added-to-university-curriculum/article/509396 [Accessed 5/12/2022]
15. Smolenski, N. & Credentials H. (2021) Blockchain for education: A New Credentialing Ecosystem [Online] Available from: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/6893d95a-en/index.html [Accessed 5/12/2022]
Нормативни документи:
16. Министерски съвет (1996) Закон за физическо възпитание и спорт, изм. 2018, [онлайн], Достъпно на: https://lex.bg/laws/ldoc/2133881857 [Достъпено на 8.10.2023]
17. Министерски съвет (1999) Закон за професионалното образование и обучение изм. 2022, [онлайн], Достъпно на: https://www.navet.government.bg/bg/zakon-za-profesionalnoto-obrazovani/ [Достъпено на 8.10.2023]
18. Министерски съвет (2012) Закон за младежта, изм. и доп. 2022 [онлайн], Достъпно на: https://lex.bg/laws/ldoc/2135786802 [Достъпено на 8.10.2023]
19. Министерски съвет (2013) Устройствен правилник на Министерството на младежта и спорта, изм. 2023 [онлайн], Достъпно на: https://lex.bg/laws/ldoc/2135869662 [Достъпено на 8.10.2023]
20. Министерство на образованието и науката (2014) Стратегия за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката на Република България (2014 – 2020 г.) [онлайн], Достъпно на: https://www.eufunds.bg/sites/default/files/uploads/opseig/docs/2020-05/2_Strategia_efektivno_ikt_2014_2020.pdf [Достъпено на 8.10.2023]
21. Министерство на образованието и науката (2021) Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030) [онлайн], Достъпно на: https://www.navet.government.bg/bg/media/strategicheska-ramka_obrobuuchene_110321-1.pdf (2021 – 2030) (government.bg) [Достъпено на 8.10.2023]
22. MON.bg (2021) Стартира изпълнението на проект на МОН BG05M2OP001-5.001-0001 „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“ [онлайн], Достъпно на: https://www.mon.bg/bg/100925 [Достъпено на 15.5.2023]
23. web.mon.bg, (2022). Вътрешни правила за организацията и дейността на комисията по образованието и науката, [онлайн], Достъпно на https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjHxozUj-aBAxX3RfEDHfCvDKoQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fweb.mon.bg%2Fupload%2F30188%2Fzap2764_Vytreshni_pravila_4042022.pdf&usg=AOvVaw10GZn1vSIYHo1nNSXKj0m4&opi=89978449 [Достъпено на 8.10.2023]
REFERENCES:
- Minchev A. i Stoykova V. (2023) Vazmozhnosti za prilozhenie na blokcheyn tehnologiyata v obrazovanieto. Strategiya na obrazovatelnata i nauchnata politika, v. 31, 4s doi: 10.53656/str2023-4s-9-pot
- Nikolov, A. (2013) Uchilishtnoto obrazovanie v Balgariya: Sastoyanie i tendentsii. Institut za pazarna ikonomika, br. 637, str. 25
- Nikolova M. (2012) Kompyutarat v obuchenieto – inovatsionni tehnologii, podgotovka na pedagogicheski kadri i didakticheskata praktika v srednoto uchilishte. Spisanie „Pedagogicheski almanah“, tom 20, br. 1, str. 110-147
- Ahmad, R.W., Salah, K., Jayaraman R., Yaqoob I., Ellahham S., Omar M. (2021) The role of blockchain technology in telehealth and telemedicine. International Journal of Medical Informatics. 148:104399, doi: 10.1016/j.ijmedinf.2021.104399.
- Bitcoin Glossary. (2018) Annual National Seminar. United states sentencing commision. [Online] Available from: https://www.ussc.gov/sites/default/files/pdf/training/ annual-national-training-seminar/2018-materials/emerging-tech_glossary-crypto.pdf [Accessed 08/08/2023]
- Chen G., Xu B., Lu M., and Chen N.S. (2018) Exploring blockchain technology and its potential applications for education. Smart Learning Environments 5, 1 doi: 10.1186/s40561-017-0050-x
- Elad B. (2023) Most Popular Programming Languages Statistics [Online] Available from: https://www.enterpriseappstoday.com/stats/programming-languages-statistics.html [Accessed 08/08/2023]
- Inamorato Dos Santos, A., editor(s), Grech, A. and Camilleri, A. (2017) Blockchain in Education. Publications Office of the European Union, Luxembourg, р. 8
- Kammer, A. (2022), Speaking Points for the conference on Bulgaria in the Eurozone – Advantages and Opportunities, International monetary fund. [Online] Available from: https://www.imf.org/en/News/Articles/2022/12/09/sp-remarks-at-the-conference-on-bulgaria-in-eurozone [Accessed 16/5/2023]
- Kshetri, N. (2018), 1 Blockchain’s roles in meeting key supply chain management objectives, International Journal of Information Management, Vol. 32, pp. 80-89, https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.12.005
- Kumar N. & Mallick P. (2018). Blockchain technology for security issues and challenges in IoT. Procedia Computer Science [Online] Available from: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.05.140 [Accessed 08/7/2023]
- Manski S. & Manski B. (2018) No Gods, No Masters, No Coders? The Future of Sovereignty in a Blockchain World. Law Critique 29, pp. 151–162
- Nakamoto, S. (2008) Bitcoin: A Peer-to-peer electronic Cash System. [Online] Available from: https://bitcoin.org/bitcoin.pdf [Accessed 08/7/2023]
- Sandle, T., Blockchain studies added to university curriculum, 2017. Digital Journal, [Online] Available from: http://www.digitaljournal.com/tech-andscience/technology/blockchain-studies-added-to-university-curriculum/article/509396 [Accessed 5/12/2022]
- Smolenski, N. & Credentials H. (2021) Blockchain for education: A New Credentialing Ecosystem [Online] Available from: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/6893d95a-en/index.html?itemId=/content/component/6893d95a-en [Accessed 5/12/2022]
Regulations:
- Ministerski savet (1996) Zakon za fizichesko vazpitanie i sport, izm. 2018, [Online], Available from: https://lex.bg/laws/ldoc/2133881857. [Accessed 8.10.2023]
- Ministerski savet (1999) Zakon za profesionalnoto obrazovanie i obuchenie izm. 2022, [Online], Available from: https://www.navet.government.bg/bg/zakon-za-profesionalnoto-obrazovani/ [Accessed 8.10.2023]
- Ministerski savet (2012) Zakon za mladezhta, izm. I dop. 2022 [Online], Available from: https://lex.bg/laws/ldoc/2135786802 [Accessed na 8.10.2023]
- Ministerski savet (2013) Ustroystven pravilnik na Ministerstvoto na mladezhta i sporta, izm. 2023 [Online], Available from: https://lex.bg/laws/ldoc/2135869662 [Accessed 8.10.2023]
- Ministerstvo na obrazovanieto i naukata (2014) Strategiya za efektivno prilagane na informatsionni i komunikatsionni tehnologii v obrazovanieto i naukata na Republika Balgariya (2014–2020 g.) [Online], Available from: https://www.eufunds.bg/sites/default/files/uploads/opseig/docs/2020-05/2_Strategia_efektivno_ikt_2014_2020.pdf [Accessed 8.10.2023]
- Ministerstvo na obrazovanieto i naukata (2021) Strategicheska ramka za razvitie na obrazovanieto, obuchenieto i ucheneto v Republika Balgariya (2021 – 2030) [Online], Available from: https://www.navet.government.bg/bg/media/strategicheska-ramka_obrobuuchene_110321-1.pdf [Accessed 8.10.2023]
- MON.bg (2021) Startira izpalnenieto na proekt na MON BG05M2OP001-5.001-0001 „Raven dostap do uchilishtno obrazovanie v usloviyata na krizi“ [Online], Available from: https://www.mon.bg/bg/100925 [Accessed 15.5.2023]
- web.mon.bg, (2022). Vatreshni pravila za organizatsiyata i deynostta na komisiyata po obrazovanieto i naukata, [Online], Available from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjHxozUj-aBAxX3RfEDHfCvDKoQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fweb.mon.bg%2Fupload%2F30188%2Fzap2764_Vytreshni_pravila_4042022.pdf&usg=AOvVaw10GZn1vSIYHo1nNSXKj0m4&opi=89978449 [Accessed 8.10.2023]